Από τη «Μαύρη Οχιά» και τον «Μίστερ Μπιν», ο Ρόουαν Ατκινσον περνάει στο μιούζικαλ, ερμηνεύοντας τον Φάγκιν στο «Ολιβερ!»

February 15, 2009 § Leave a comment

Rowan Atkinson as Fagin in Oliver!, Theatre Royal Drury Lane

Scene-stealer … Rowan Atkinson as Fagin. Photograph: Tristram Kenton

Ο ντροπαλός βασιλιάς της κωμωδίας

The Observer

Την ημέρα των Χριστουγέννων, ο Ρόουαν Ατκινσον πήγε μαζί με τη σύζυγό του σ’ ένα «ειδικό» σχολείο στο Κένσιγκτον για να δώσει λίγη χαρά στα 2.000 παιδιά που είχαν συγκεντρωθεί εκεί από τη φιλανθρωπική οργάνωση Kids Company. Οπως διαβεβαίωσε ένας παριστάμενος, τα μάτια του κωμικού ήταν συνεχώς δακρυσμένα. Το ίδιο βράδυ, έδωσε συνέντευξη σε ένα ντοκιμαντέρ που γυρίστηκε για την επέτειο των 25 χρόνων της κλασικής κωμικής σειράς «Μαύρη Οχιά». Λίγο αμήχανος στον ρόλο του Ρόουαν Ατκινσον, αποκάλυψε ότι υπήρχε τουλάχιστον ένα επεισόδιο της σειράς που δεν το είχε δει, μέχρι που έτυχε να το παίζουν σε μια αεροπορική πτήση. «Δεν γελάω εύκολα, δυστυχώς», ομολόγησε, «αλλά ίσως τότε να χαμογέλασα, που σημαίνει ότι μου φάνηκε πολύ αστείο».

  • Δύσκολος ρόλος

Πριν από λίγες μέρες, άρχισαν οι παραστάσεις του μιούζικαλ «Ολιβερ!» στο Theatre Royal-Drury Lane του Λονδίνου, όπου ο Ατκινσον υποδύεται τον Φάγκιν, τον «δάσκαλο της κλεψιάς» που ταλαιπωρεί τον μικρό Ολιβερ. Είναι μια απόδειξη της τόλμης του το γεγονός ότι, έχοντας μικρή θητεία στο θέατρο και ακόμα λιγότερη στο τραγούδι, ανέλαβε να ερμηνεύσει τον δύσκολο ρόλο του φιλάργυρου Εβραίου στη μουσική αυτή διασκευή του έργου του Ντίκενς. Αντίθετα με τον Αλεκ Γκίνες στην κινηματογραφική εκδοχή του «Ολιβερ Τουίστ» το 1948, ο Ατκινσον δεν χρειάστηκε να φορέσει προσθετική μύτη.

«Νομίζω ότι εκείνο που βγαίνει από την ερμηνεία του είναι η περιπλοκότητα αυτού του ήρωα», είπε ο Ρούπερτ Γκουλντ, ο σκηνοθέτης της παράστασης. «Οπως ο Σάιλοκ, ο ρόλος αυτός είναι από εκείνους που σε προβληματίζουν γιατί έχει χρησιμοποιηθεί σαν ραβδί για να χτυπηθεί η εβραϊκή ταυτότητα. Δεν μπορείς, όμως, να μην τον αντιμετωπίσεις. Χωρίς να αποφεύγει να τονίσει την εβραϊκή διάσταση του Φάγκιν, ο Ρόουαν καταφέρνει τελικά να σκιαγραφήσει ένα πορτρέτο που δεν είναι τελείως αντιπαθητικό».

«Ο Φάγκιν του Ατκινσον είναι ανατριχιαστικά διασκεδαστικός», έγραψε η Σάρα Χέμινγκ στους Financial Times. «Μάτια που λάμπουν σαν τα χρυσαφικά που καταχωνιάζει, είναι γρήγορος, επιδέξιος και πονηρός σαν αλεπού, αστείος και σκοτεινός ταυτόχρονα». Και ο Ματ Γουόλφ, στη «Χέραλντ Τρίμπιουν», εκθειάζει την «αραχνοειδή ευλυγισία του» και τον τρόπο που καταφέρνει να τραγουδά και να χορεύει παρότι δεν διαθέτει καμιά εμπειρία στα μιούζικαλ. «Τα μέλη του κυματίζουν σε αρμονία με τη μουσική του βιολιού στο «Reviewing the Situation» και η βραχνή, μουντή φωνή του ταιριάζει μια χαρά με τον στίχο «Μου είναι δύσκολο να είμαι τόσο μαύρος όσο με περιγράφουν». Είναι τρομακτικός όταν χρειάζεται, δεν φοβάται όμως να φανεί και γελοίος, κάτι που ταιριάζει σ’ ένα μιούζικαλ που ενδιαφέρεται λιγότερο για την ιστορική αληθοφάνεια και περισσότερο για τη διασκέδαση».

  • Σπάνιες εμφανίσεις

Πολύ σπάνια συμβαίνει ένας καλλιτέχνης να είναι τόσο αποφασισμένος όσο ο Ατκινσον να αφήσει μόνο τη δουλειά του να μιλήσει. Οι λιγοστές εμφανίσεις του σε τηλεοπτικά τοκ σόου φέρνουν σε μεγάλη αμηχανία τους παρουσιαστές όποτε κάνουν κάποια ερώτηση έστω και αμυδρά προσωπική. Κάποτε αρνήθηκε να πει σ’ ένα δημοσιογράφο πόσα παιδιά έχει. Σε ένα άλλο ντοκιμαντέρ για τη «Μαύρη Οχιά» στο Gold Channel, νωρίτερα φέτος, περιλαμβάνονταν συνεντεύξεις με τους συγγραφείς, τον Ρίτσαρντ Κέρτις και τον Μπεν Ελτον, και τους ηθοποιούς, όπως ο Τόνι Ρόμπινσον, ο Στίβεν Φράι, ο Χιου Λόρι, η Μιράντα Ρίτσαρντσον. Ολη η παλιοπαρέα, δηλαδή, εκτός από τον Ατκινσον.

Γιατί αυτή η επιφυλακτικότητα; Ολα δείχνουν ότι δεν υπάρχει μεγάλο αίνιγμα, κανένα κλισέ για εσωτερική σύγκρουση και τα δάκρυα του παλιάτσου. Ο Ατκινσον, που φέτος θα κλείσει τα 54 χρόνια του, απλώς φαίνεται να μη διαθέτει το γονίδιο της σοουμπίζνες. Εχει μια προσωπική ενδοχώρα οικογενειακής ζωής και πάθους για τα αγωνιστικά αυτοκίνητα, και το κλειδί της λαμπρής κωμικής του επίδοσης ίσως είναι το ότι τη βλέπει σαν δουλειά και τίποτα παραπάνω. Οπως λέει ο Ρούπερτ Γκουλντ: «Είναι ένας πολύ συγκρατημένος, αθόρυβος άνθρωπος, κι έτσι δεν νιώθεις πως ζητάει απεγνωσμένα να προκαλέσει ένα γέλιο. Μερικοί κωμικοί λαχταρούν τόσο πολύ να σε κάνουν να γελάσεις που εξωθούνται σε αχρείαστες ακρότητες, ενώ με τον Ρόουαν νιώθεις ότι το απολαμβάνει, όπως απολαμβάνει τον βόμβο της μηχανής ενός από τα αγαπημένα του αυτοκίνητα. Είναι μια προσωπική εμπειρία γι’ αυτόν, πράγμα που σημαίνει ότι αδιαφορεί για τη χυδαιότητα και το φτηνό αστείο».

Η ηθοποιία δεν ήταν «στο αίμα του», όπως λένε. Γιος αγροτών, ο μικρότερος από τρία αγόρια, μεγάλωσε σε μια φάρμα κοντά στο Νιούκαστλ και πήγε στο γυμνάσιο του Ντάρχαμ, όπου οι συμμαθητές του τον πείραζαν λέγοντας πως μοιάζει με εξωγήινο. Στο ίδιο σχολείο, δυο τάξεις παραπάνω, φοιτούσε ο Τόνι Μπλερ, τον οποίο ο διευθυντής περιγράφει ως «εξωστρεφή» σε σύγκριση με τον Ατκινσον, που ήταν «ντροπαλός και με ελαφρό τραύλισμα». Πήγε στο Πανεπιστήμιο του Νιούκαστλ όπου σπούδασε μηχανολογία και κατόπιν έκανε το μεταπτυχιακό του στο Queen’s College της Οξφόρδης.

Οταν εμφανίστηκε στην ομάδα συγγραφής θεατρικών σκετς της Οξφόρδης, ο συμφοιτητής του Ρίτσαρντ Κέρτις θυμάται πως καθόταν ακίνητος σε μια γωνιά χωρίς να λέει τίποτα. «Στις τρεις πρώτες συναντήσεις είχε μείνει τελείως βουβός. Και ξαφνικά, όταν ήταν ν’ αποφασίσουμε τι υλικό θα παρουσιάζαμε και είχαμε δοκιμάσει διάφορα νούμερα επί μήνες, ο Ρόουαν σηκώθηκε πάνω και εκτέλεσε δύο εκπληκτικά σκετς αφήνοντάς μας άναυδους».

Ο Ατκινσον έλαμψε στο Φεστιβάλ του Εδιμβούργου και έκανε περιοδείες με τον Ανγκους Ντέιτον ως κωμικό ντουέτο. Συμμετείχε κατόπιν στην πρωτοπόρα εκπομπή εναλλακτικής κωμωδίας «Not the Nine O’Clock News». Και ήρθε κατόπιν η φοβερή τηλεοπτική σειρά «Μαύρη Οχιά», το κωμικό χρονικό της αγγλικής ιστορίας, που έχει ανέβει πλέον στο βάθρο του κλασικού. Στα τελευταία επεισόδια, που εκτυλίσσονται στα χαρακώματα του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου, ο Ατκινσον έπλασε έναν κυνικό αντιήρωα αντάξιο του Γιοσαριάν στο «Κατς-22». Το κλίμα κορυφώθηκε όταν ο «Μαυροχιάς» παρίστανε τον τρελό σε μια αποτυχημένη προσπάθεια να ξεφύγει από το πιο παρανοϊκό πολεμικό σφαγείο της Ιστορίας.

«Θυμάμαι μόνο ότι ένιωσα μια σκοτεινή κατάρα να πέφτει πάνω στον ήρωά μου», είπε ο Ατκινσον. «Ενας παράξενος κόμπος έσφιξε το στομάχι μου. Ηταν η πρώτη φορά που αισθάνθηκα ως ηθοποιός αυτή την καταδίκη να βαραίνει τον ήρωα που έπαιζα».

  • Αψογος οικογενειάρχης με πάθος στα αυτοκίνητα

Εχει παρατηρηθεί έκτοτε ότι ο κόσμος είναι χωρισμένος σε δύο ασυμβίβαστα στρατόπεδα όσον αφορά τον Ατκινσον. Τους θαυμαστές της «Μαύρης Οχιάς» και τους θαυμαστές του «Μίστερ Μπιν», της επόμενης ενσάρκωσης του Ατκινσον. Η πρώτη ξεκίνησε στο BBC2 σαν μια κουλτουριάρικη σάτιρα με έξυπνα λογοπαίγνια στην παράδοση των Μόντι Πάιθον. Ο «Μίστερ Μπιν», στο ITV, βασιζόταν σε «σωματικό» χιούμορ με ελάχιστο διάλογο, στην παράδοση του Μπένι Χιλ. Ηταν μια τηλεοπτική σειρά που κατάφερε να ξεπεράσει τα πολιτιστικά σύνορα και να γίνει δημοφιλής σε εκατοντάδες χώρες. Η κινηματογραφική εκδοχή «Bean», του 1997, εισπράττοντας 12 εκατομμύρια στερλίνες, έγινε η πιο επικερδής βρετανική ταινία όλων των εποχών και ακολούθησε, με μικρότερη επιτυχία, το «Mr Bean’s Holiday». Εκανε διάφορες εμφανίσεις σε χολιγουντιανές ταινίες, αν και ο ίδιος κάποτε είπε ότι η μόνη ταινία για την οποία είναι υπερήφανος που συμμετείχε είναι η «Τέσσερις γάμοι και μια κηδεία».

Ο Ρόουαν Ατκινσον, που ο ευρωσκεπτικιστής αδελφός του, ο Ρόντνεϊ, υπήρξε υποψήφιος του βρετανικού Κόμματος Ανεξαρτησίας, έκανε μια από τις σπάνιες πολιτικές παρεμβάσεις του όταν συμμετείχε στην επιτυχημένη καμπάνια ενάντια στην πρόθεση της κυβέρνησης να θέσει εκτός νόμου την «πρόκληση θρησκευτικού μίσους», υποστηρίζοντας ότι έτσι θα ποινικοποιούνταν όλα τα ανέκδοτα για καθολικούς, μουσουλμάνους, Εβραίους κ.ο.κ.

Το 15% που διαθέτει στην κινηματογραφική και τηλεοπτική εταιρεία Tiger Aspect τον έχει βοηθήσει να αποκτήσει μια προσωπική περιουσία που εκτιμάται μεταξύ 65 και 100 εκατομμυρίων στερλινών. Μια συνηθισμένη μέρα, το πιθανότερο είναι να βρίσκεται στο σπίτι του στο Τσέλσι, όπου μένει με τη γυναίκα του (γνώρισε τη Σανέστρα Σάστρι όταν εκείνη δούλευε ως μακιγιέζ στη «Μαύρη Οχιά») και τα δυο παιδιά τους, τη Λίλι και τον Μπέντζαμιν. Μπορεί επίσης να οδηγεί αυτοκίνητα go-cart στο γήπεδο τένις του εξοχικού του, μιας πρώην οικίας εφημερίου στο Γουοτερπέρι, ένα χωριό του Οξφορντσάιρ. Η μεγάλη πολυτέλεια που επιτρέπει στον εαυτό του είναι να συλλέγει σπορ αυτοκίνητα-αντίκες και να τα οδηγεί σε εκδηλώσεις όπως το Goodwood Festival of Speed.

«Σίγουρα δεν είναι εργασιομανής», είπε ο Τζον Λόιντ, παραγωγός του εδώ και χρόνια. «Μου είπε κάποτε ότι δεν τρελαίνεται να βρίσκεται μέσα στη σοουμπίζνες, αλλά είναι ο μόνος τρόπος για να μπορεί να αγοράζει τα αυτοκίνητα που του αρέσουν. Γι’ αυτό, πιστεύω, στις συνεντεύξεις κρίνει ότι η ιδιωτική του ζωή δεν αφορά κανέναν. Δεν υπάρχει άλλωστε τίποτα να γραφτεί που να βγάζει άπλυτα στη φόρα. Απλώς, είναι ένας άψογος οικογενειάρχης». [Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 15/02/2009]

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

What’s this?

You are currently reading Από τη «Μαύρη Οχιά» και τον «Μίστερ Μπιν», ο Ρόουαν Ατκινσον περνάει στο μιούζικαλ, ερμηνεύοντας τον Φάγκιν στο «Ολιβερ!» at Κείμενα.

meta

%d bloggers like this: